КОЛКО ВОДА ТРЯБВА ДА ПИЕМ ВСЪЩНОСТ?

В едно от телевизионните си гостувания д-р Трачева каза колко е важно да се пие вода. Това беше в рубриката на прекрасната д-р Щонова в „Преди обед“ по bTV, но тогава темата беше друга и значимостта на приемането на вода само се спомена. Оттогава получаваме много въпроси от наши клиенти: колко често трябва да се пие, какви количества на ден, каква вода трябва да се пие? Тази тема е колкото тривиална и преекспонирана, толкова и специфична и важна, затова решихме да ѝ отделим цяла блог-статия просто защото не може да бъде обяснена в 1 минута телевизионно време.

Краткият отговор

е, че трябва да пием толкова вода, колкото ни се пие. Трудното обаче е да се научим да слушаме организма си и да говорим езика му. Той много рядко ни подвежда в сигналите си и винаги ни е верен. Но организмът ни е също така изключително издръжлив и може много дълго време да понася „тормоз“ от нас без да „си каже“.

За сега ще кажем 30 ml за всеки килограм телесно тегло (пр. 50 kg = 1.5 l/ ден), но не бързайте да взимате тази формула наготово. Преди това трябва да знаем няколко важни неща.

Водата в организма ни

е между 45-60% при жените и 50-65% при мъжете на зряла възраст. Това с 90-те процента вода е преувеличение. Но пак е вярно, че нашето тяло е съставено най-вече от вода. В този смисъл това, което пием определя състава на организма ни. Интересно е обаче, че мастните клетки съдържат около 10% вода, а мускулните до 75%. Тези пропорции в тялото се мерят с импеданс метър (Танита), който използваме редовно при процедурите ни за оформяне на тялото и отслабване.

Екзюпери казва за водата: „Ти не си необходима за живота – ти си самият живот“. Водата влиза в основния състав на клетката; използва се от мозъка да синтезира хормони и невро-трансмитери; участва в храносмилането от слюнката до отделителната система; действа като смазка за ставите и за кожата ни и така нататък и така нататък.

Прекалено малко вода

в организма, или така нареченото дехидратиране, означава загуба на телесно тегло над 1% поради изразходване на повече вода, отколкото се приема. Например, ако тежим 60 кг, нормално е след активна тренировка да сме със 600 грама по-леки. Тогава обаче трябва да приемем вода, за да възстановим баланса в нашето тяло. Важно е да знаем също, че ние не отделяме вода само през уриниране. Кожата ни е най-големият отделителен орган. В гореща, или пък суха среда (да, климатикът в офиса се брои за такава) също рискуваме да се обезводним особено когато сме твърде заети да си налеем чаша вода. Системното неглижиране на приема на вода води до главоболие, мускулни крампи, замаяност, раздразнителност, запек и (често подценяваме това) суха кожа и бръчки.

Пиенето на твърде много вода

обаче, също не е най-правилното решение. Така натоварваме бъбреците и сърцето и в по-екстремни случаи може да нарушим баланса на соли в организма. След 1 час активен спорт например, не трябва веднага да изпиваме 1 литър вода. Трябва да се хидратираме в паузите и да продължим този процес постепенно в рамките на още 1 час след тренировката.

Много е важно да знаем, че приемът на вода не означава само пиене на вода от бутилка. Ние приемаме естествено пречистена вода от плодовете и зеленчуците, които консумираме. Динята е 92% вода, краставицата 95%, прасковата 89%. Грубо казано, ако изядем две праскови, все едно сме изпили 250 грама вода от дневната си доза. Това не важи за сушените плодове, разбира се. Но по-важното! Не важи и за бира, газирани напитки, сокове, компоти и т.н. Те съдържат много сол, захар и натрий, които ни карат да консумираме повече и да сме все по-гладни и жадни.

Дали сме гладни или жадни

е също важен въпрос, чийто отговор често бъркаме. Понякога просто имаме нужда да „сложим нещо в корема си“. Но се случва да се нахраним обилно само за да се наложи да изпием след това огромно количество вода. Ако това се случва извън нормалния цикъл на храненето ни (например в полунощ или в ранния следобед), по-добре е да опитаме да изпием само чаша вода, вместо веднага да посягаме към хляба и лютеницата. Само че водата трябва да се пие бавно, като желана напитка, а не като лекарство (пълна чаша на един дъх).

Едно американско изследване показва, че хората, които пият вода редовно между хранене, консумират 75 калории на ден по-малко. Не звучи като значима цифра, но ако се умножи по 365 дни, стават 27,375 калории на година, което би могло да означава 4 килограма разлика в теглото.

Каква вода пием

всъщност не е чак толкова важно – стига да е чиста. Човекът винаги е пиел водата, която намери. Има и плюсове в разнообразието. Минералната вода се определя по наличието разтворени минерални частици в концентрация 250 части на милион. Много от тези минерали са полезни: калции, магнезии, натрий. Но в прекомерна концентрация имат негативно влияние. Натрият, например, се добавя, за да „омекоти“ водата, но в прекалени количества може да повиши кръвното ни налягане.

Не е задължително вярно битуващото мнение, че високото съдържание на минерализация е необходимо, за да е „полезна“ водата. Според принципите на осмозата, вода с ниско съдържание на частици по-добре хидратира клетките, защото по-лесно прониква през клетъчната мембрана.

По-малко популярна у нас е „канген“ водата, която е с алкално pH и може да помага за неутрализирането на киселинността в организма ни, която идва с храненето.

И все пак колко вода да пием?

общите формули, с които ни заливат отвсякъде – 8 водни чаши на ден, поне 1,5 литра вода на ден, 3 литра вода на ден, наскоро чухме за 4.7 литра! – няма как да важат еднакво за всеки. Няма как 47-килограмов човек (21 кг вода в организма) и 90-килограмов човек (54 кг вода в организма) да трябва да пият еднакво количество вода. Има и други фактори: в какъв климат живеем, колко се излагаме на слънце, колко сме активни и т.н.

Формулата, която се приближава най-близо до истината е 30 мл за всеки килограм телесно тегло.
Например, ако тежим 50 kg -> 50х30 = 1500 ml/ден, тоест литър и половина на ден.
Ако сме 100 kg, тогава на ден ще са ни нужни грубо 3 литра, ако сме 62 kg -> 1860 ml, и така нататък.

Реално, дори по една водна чаша три пъти на ден (сутрин, обед и вечер) е достатъчно количество за дневния минимум. Но ние искаме оптимума, не минимума, нали така?

Един лесен тест

да проверим дали сме добре хидратирани е да погледнем цвета на урината, като ходим до тоалетна. Ако е светложълта (цвят на слама) значи най-вероятно сме добре хидратирани. Ако е по-тъмна (цвят бира) или леко оранжава, значи е добре да повишим приема на вода.

Универсална формула

както за повечето важни неща в живота – няма. Няма рецепта, която да вземем наготово. Или ако има такава, тя се състои в това да превърнем важното в приоритет. Да обръщаме внимание на организма си. Да не издевателстваме над него. Да не го товарим с вредни храни и напитки, които обезводняват. Да не пренебрегваме жаждата си, заради бързането.

Знаем, че това всъщност е най-трудното, затова за финал сме ви подготвили бонус.

Няколко лесни съвета

как да интегрирате правилния прием на вода във вашите ежедневни навици:
– носете вода в чантата, може да бъде и бутилка от къщи;
– дръжте чаша вода на бюрото си;
– дръжте вода до леглото си нощем;
– дръжте вода в колата;
– заменете една от напитките през деня (кафе, кола, сок) с чаша вода и я изпийте бавно и с наслада;
– сменете една от храните в чинията си (хляб, месо, мляко) с пресен плод или зеленчук;
– при активност или спорт използвайте всяка пауза за глътка вода;
– когато излизате и консумирате алкохол, винаги поръчвайте и вода (дори с бирата!).

Така ще се хидратирате постоянно и няма да редувате цикли на де-хидратация и свръх-хидратация – и двете са вредни.

 

Ние в Body Aesthetics вярваме, че добрият път към здравето и красотата е лек път. Просто трябва да се върви по него всеки ден. И в това отношение можем да почерпим мъдрост от водата – няма „глупава“ вода, която тече нагоре, нали? Не е нужно да е трудно, скъпо или неприятно, за да работи. Слушайте тялото си и не го пренебрегвайте и то ще ви се отблагодарява всеки път.

 

 

2018-09-09T13:01:29+00:00